046 - 763 04 04
eService
Officefood
Nieuwsbrief

My Copy

My Copy en Ricoh Document Center Zuid;
Drukwerk dat inspireert

Anne Mens en Wendie van Buggenum kozen in 2007 voor het zelfstandig ondernemerschap en startten My Copy in Nuth. De dames kenden elkaar al geruime tijd en werkten daarvoor ook al samen bij een leverancier in kantoorartikelen en printwerk. “De stap naar het zelfstandig ondernemerschap in de print- en kopieerbranche was voor ons een hele logische”, aldus Anne. “Wendie’s familie had jaren geleden een textieldrukkerij en zelf hebben we vroeger ook een drukkerij gehad. Ondanks het feit dat de crisis juist op dat moment ‘losbarstte’, waren we er beiden van overtuigd dat er behoefte was aan een kopieerpartner die mkb-bedrijven en particulieren persoonlijk en snel van kwalitatief printwerk kon voorzien. Zelf waren we woonachtig in Landgraaf, maar ook over de locatie hebben we niet lang hoeven nadenken. We wilden ons graag vestigen op een goed bereikbare plek vol bedrijvigheid en het industrieterrein in Nuth, in combinatie met de logistieke aantrekkingskracht van onze buurman (de Makro), leende zich daar uitstekend voor.”

My Copy klantreferentie

Een vliegende start

Vanaf het begin kende My Copy een vliegende start. Voornamelijk zakelijke klanten, maar ook particulieren wisten het bedrijf al snel te vinden. “In eerste instantie voor al het mogelijke huisstijl-drukwerk, zoals briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Gedurende de jaren echter is ons aanbod aanzienlijk uitgebreid”, aldus Anne. “Allereerst kwam er grootformaat. En vanuit de roots van Wendie heeft het bedrukken van textiel en de mogelijkheden die deze techniek biedt ons altijd geboeid. Vijf jaar geleden hebben we ook die stap gezet en hebben we geïnvesteerd in de benodigde apparatuur zoals een snijplotter en hittepers. Het bedrukken van (werk-)kleding, maar ook het verzorgen van signing (raam-, autobelettering e.d.) en stickers is nu kinderwerk. We merken dat klanten het waarderen dat ze voor alle print-gerelateerde wensen 1 aanspreekpunt hebben. “Bel My Copy en dan komt het in orde”, dat gevoel. Ofwel produceren we het vervolgens zelf, ofwel werken we samen met partners. Maar het kómt in orde, daar kun je van op aan.”

3 4 maal is scheepsrecht

Los van de flexibiliteit die klanten ervaren en het feit dat men één aanspreekpunt heeft, is het voor My Copy zelf ook prettig om een aantal ijzers in het vuur te hebben. “Na een half jaar al hebben we de stap gezet om onze eerste medewerker in dienst te nemen. Wanneer je bedrijf groeit, wordt continuïteit, ook in de orderportefeuille, steeds belangrijker. Wij geloven dat diversiteit in dienstverlening daar een belangrijke bijdrage in kan leveren. Met één gemeenschappelijke deler wel te verstaan; kwaliteit! En in onze branche is die kwaliteit onlosmakelijk verbonden met het machinepark waar je mee werkt. Sinds 5 jaar werken we met de machines van Ricoh Document Center Zuid. Op dit moment hebben we een 7200 SX Production Print machine staan en een C5504 kantoormachine als back-up of bij productiepieken. Toen wij ons vijf jaar geleden gingen oriënteren op de production print-markt, kozen we ervoor om met een drietal merken het gesprek aan te gaan: Canon, Xerox en Konica Minolta. Ricoh zat daar op dat moment niet tussen. Persoonlijk zag ik Ricoh indertijd ook meer als specialist in kantoorprinters, niet als partner voor de grafische sector. Bij toeval echter kregen we juist in die periode een telefoontje van een collega van Ricoh en op de terugweg van een demo van één van de drie genoemde collega-merken, besloten we toen we langs Den Bosch reden, toch maar even binnen te wippen bij het hoofdkantoor van Ricoh Nederland, waar een experience room is ingericht. We zijn blij dat we dat gedaan hebben. We hadden ons eigen papier bij ons en onze eigen ‘lastige’ bestanden: drukwerk-wensen van klanten die in technisch opzicht nogal wat vragen van een machine. Alleen op die manier kun je machines namelijk écht met elkaar vergelijken. Los van de kwaliteit, stabiliteit en mogelijkheden sprak ons toen de mogelijkheid om te werken met een 5e kleur bijzonder aan. Ook het toevoegen van glos of een patroon in het papier biedt mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het printen van entreekaarten, die daardoor vrijwel niet meer te kopiëren zijn. Veel van onze klanten zijn grafische bureaus en hoe uitgebreider de mogelijkheden van onze machines, hoe creatiever (en daarmee onderscheidender) zo’n bureau zich kan positioneren. Er staan veel voorbeelden hier op de balie van wat er allemaal mogelijk is. Mensen zijn verbaasd en raken gewoon geïnspireerd, mooi om te zien.”

Hart voor de zaak

“Onlosmakelijk verbonden met kwaliteit in onze branche is het service-aspect”, vervolgt Davide Pedrini, Production Print-specialist bij Ricoh Document Center Zuid. “Natuurlijk heeft ook ‘onze’ machine bij My Copy wel eens stilgestaan (het blijft toch techniek), maar het gaat erom hoe snel het probleem wordt opgelost. Bij Ricoh Document Center Zuid is het zo geregeld dat onderdelen die de klant zelf kan vervangen, gewoon bij de klant op voorraad liggen. Andere aanbieders doen dat niet, maar het werkt fantastisch. Al dan niet in combinatie met een telefonisch consult van een van onze monteurs, zijn de meest voorkomende storingen op die manier zeer snel opgelost.” “Overigens heeft deze monteur ook zijn privé-nummer aan ons gegeven, mocht er een keer iets zijn”, vervolgt Anne. “Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt. Over hart voor de zaak gesproken.”

De toekomst van My Copy?

“De toekomst van het printbedrijf en de drukkerij? Anne denkt dat de échte goede printbedrijven ‘om de hoek’, én de goedkope internetdrukkerijen overblijven. “En samen kom je wat ons betreft soms het aller verst. Doen waar je goed in bent! Eerlijk advies en meedenken met de klant. Uitbesteden als drukken goedkoper wordt, hoort hier ook bij. Niet alleen omdat de klant zo de beste prijs en levertijd krijgt, maar ook om zelf qua productiecapaciteit zo flexibel mogelijk te blijven. Een win-win situatie, toch?”